Naš je projekt nakon 14 mjeseci provedbe došao do svog posljednjeg međunarodnog sastanka – Završne konferencije projekta koju smo priredili 25. ožujka 2025. u Spomen domu u Pazinu. Na prijepodnevnom djelu konferencije okupili su se partneri projekta; POU Gospić, Gozdarski institut Slovenije (GIS), DV „Olga Ban“ i OŠ „Vazmoslava Gržalje“ te Modelna šuma Istra kao koordinator projekta koji su među sobom prezentirali rezultate projekta i aktivnosti iz šumske pedagogije koje su pokrenute tijekom ovog projekta.
U poslijepodnevnim satima organizirali smo Seminar iz šumske pedagogije, u šumi na Lovrinu, gdje je na radionicama šumske pedagogije sudjelovalo 80 sudionika, odgajatelja i nastavnika iz čitave Istre.
Rezultati projekta „U šumi kao u učionici“
Konferencija je otvorena predstavljanjem interaktivnog e-priručnika „U šumi kao u učionici“ koji je je dalekosežan rezultat projekta, na kojem se intenzivno radilo od početka projekta. Sadržaj i teme priručnika definirali su svi projektni partneri zajedno, a autori glavnih poglavlja „Šumarstvo“, „Pedagogija cjeloživotnog učenja“ i „Šumska pedagogija“ su članovi radnog tima i stručnjaci koji su bili uključeni u ovaj projekt. Priručnik ima svoj hrvatski i slovenski prijevod.
Poglavlje „Šumarstvo“ donosi brojne podatke o drveću, životinjama i načinima gospodarenja šuma, šumskim plodovima, tipovima šuma i ekologiji. Na njemu su u prvom redu radili zaposlenici Gozdarskog instituta iz Slovenije, dok su dijelove o hrvatskim šumama i prisutnim vrstama sastavili članovi Modelne šume Istra i Hrvatskih šuma d.o.o. Podružnice Gospić.
POU Gospić kreirao je poglavlje „Pedagogija cjeloživotnog učenja“ koje se bavi razvojnom psihologijom, ključnim kompetencijama pojedinaca te kako ih steći kroz šumsku pedagogiju. Donosi i smjernice za rad s djecom s teškoćama u razvoju koje je sastavio DV „Olga Ban“.
U poglavlju „Šumska pedagogija“ opisane su metode koje se koriste u šumskoj pedagogiji i navedeni su brojni primjeri praktičnih aktivnosti koje edukatori mogu koristiti prilikom kreiranja radionice iz šumske pedagogije. Autorice su šumske pedagoginje iz Modelne šume Istra.
Ekstra sadržaj ovog poglavlja su opisi radionica provedenih u sklopu projekta kroz koje su se projektni partneri, odgajatelji iz DV „Olga Ban“ i učitelji iz OŠ „Vazmoslava Gržalje“, osposobljavali za kreiranje radionica iz šumske pedagogije.
Sastanak je bio prilika da svoje recentne aktivnosti iz šumske pedagogije prezentiraju svi projektni partneri. DV i OŠ su inspirirani ovim projektom u svojim institucijama pokrenuli kontinuirane aktivnosti iz šumske pedagogije.
Amadea Družetić (DV Pazin) predstavila nam je lokaciju koju su nazvali „Šumska soba“ i sve pozitivne učinke koje ovakav rad na otvorenom postiže kod djece.
Elena Rabak Štroligo (OŠ Buzet) je skupinu učenika s kojom redovito odlazi na šumsku lokaciju nazvala „Prirodoljupci“. S njima provodi razne aktivnosti iz šumske pedagogije koje je usvojila tijekom ovog projekta.
Irena Peša (POU Gospić) pokazala je da šumska pedagogija nije samo učenje o šumi, nego se kroz šumsku pedagogiju može učiti i matematika, hrvatski jezik, kao i obraditi nastavni sat iz glazbenog, likovnog i tjelesnog. U prezentaciji „Povezanost kurikuluma sa šumskom pedagogijom“ iznijela je aktivnosti u šumi kojima učenici mogu savladati nastavno gradivo.
Urša Vilhar (GIS) predstavila je inovativnu edukaciju za „šumske turističke vodiče“ koja se već provodi u Sloveniji, a Nataša Turk predočila nam je kako izgleda Dan otvorenih vrata Šumarskog instituta Slovenije.
Seminar iz šumske pedagogije
Na edukativno-rekreacijskoj stazi na Lovrinu, pored Pazina, projektni partneri su dočekali veliki broj odgajatelja, nastavnika i edukatora prijavljenih za radionice iz šumske pedagogije.
S obzirom da je glavni cilj projekta diseminacija stečenih znanja iz šumske pedagogije, odlučili smo za kraj projekta njima „počastiti“ sve one koji imaju interes za ovakve sadržaje.
Tijekom našeg Seminara iz šumske pedagogije, izmjenjivali su se sunce i kiša, ali to nije omelo gotovo 80-tak sudionika da prođu kroz radionice koje smo koncipirali kao market aktivnosti. Sudionici su bili podijeljeni u tri skupine i kretali se kroz tri lokacije na kojima bi ih dočekali voditelji radionica i izveli radionicu za svaku od skupina.
Radionice su bile redom;
- „Proljetnice“ (DV „Olga Ban“ Pazin)
- „Šuma se budi“ (OŠ „Vazmoslava Gržalje“ Buzet)
- „Šumska matematika“ (Gozdarski institut Slovenije)
Evaluacija koja je provedena nakon radionica pokazala je da su metode i teme radionica zadovoljile potrebe i očekivanja s kojima su ljudi došli na seminar.
Daljnji koraci
Završna konferencija projekta „ U šumi kao u učionici“ potvrdila je važnost i potencijal šumske pedagogije u odgoju i obrazovanju, kao i sve veći interes za tu tematiku.
Partneri projekta izrazili su zadovoljstvo, čak i oduševljenje, postignutim rezultatima projekta kao što je e-priručnik za kojeg smatraju da će im biti izuzetno koristan. Kroz projektne sastanke su manje iskusni partneri stekli vještine prezentiranja i kreiranja radionice, a svi smo zajedno osnažili vlastite kapacitete i produbili znanja o šumskoj pedagogiji.
Slijedi diseminacija priručnika, svim zainteresiranim skupinama i institucijama u Hrvatskoj i Sloveniji te provedba finalnih aktivnosti iz šumske pedagogije kod projektnih partnera.
Potaknuti ovim projektom, partneri su izrazili želju za daljnjom suradnjom na razvoju edukativnih programa iz šumske pedagogije.
Zahvaljujemo svim sudionicima i partnerima na uspješnoj provedbi završne konferencije i terenskih radionica!